LPG w super aucie to obciach


Jeżeli szanowanie własnych pieniędzy jest dla kogoś „obciachem” - nie będziemy polemizować. LPG jest paliwem tak samo jak benzyna czy diesel, a jest po prostu tańsze! Przejechanie 20 km na prądzie w aucie hybrydowym jest może bardziej „trendy” ale nie jest ani bardziej ekonomiczne ani ekologiczne.


Czy LPG pogarsza osiągi auta?


Prawidłowo zamontowana i dobrana instalacja gazowa najnowszej generacji gwarantuje zachowanie oryginalnych osiągów. W starszych modelach możemy poczuć spadek mocy.


Przeglądy


Przede wszystkim pierwszy przegląd konieczny jest po 1000 km. Jest to przegląd bezpłatny i dotyczy kontroli parametrów pracy silnika. W trakcie tego pierwszego 1000 km LPG dociera się z samochodem i to jest dobry moment na sprawdzenie jak wszystko ze sobą współgra. Czasami jest to też moment, kiedy możemy zoptymalizować parametry współpracy systemu. Kolejne przeglądy powinny odbywać się co 10 000 km lub raz w roku. Przegląd obejmuje wymianę filtrów, weryfikację parametrów pracy auta na benzynie i na gazie, sprawdzenie wszystkich podzespołów, mocowania.


W jakich samochodach najlepiej sprawdza się LPG?


Instalację gazową można założyć właściwie do każdego typu silnika z zapłonem iskrowym. Są jednak wyjątki - nie jest możliwe zasilanie gazem silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa do cylindra. Są to np. silniki Volkswagena typu FSI, czy Toyoty typu D4. W takich samochodach uszkodzeniu ulegną wtryskiwacze benzyny - po zamknięciu do nich dopływu paliwa i przejściu na gaz nie będą chłodzone. Raczej też nie montujemy LPG w dieslach. Ale warto wziąć pod uwagę montaż instalacji w samochodach dostawczych i ciężarowych z silnikiem diesla i dotryskiem LPG
Od czego zależy cena instalacji LPG?
Cena instalacji zależy od typu samochodu i typu silnika oraz jakości podzespołów. Każdy samochód traktujemy indywidualnie i staramy się dobrać podzespoły tak, aby zapewnić jak najbardziej optymalne rozwiązanie cena/jakość/rodzaj silnika


Czy LPG niszczy silniki ?


NIE. Pod warunkiem, że pamiętamy o serwisie, zmianie filtrów czy regulacji składu mieszanki. Nie czekajmy na awarię – zapobiegajmy jej. Zbyt uboga mieszanka powoduje powstawanie zbyt wysokich temperatur spalania, za czym idzie przepalanie się oleju co powoduje pogorszenie smarowania i spalanie zaworów. Pominięcie wymiany filtrów powoduje przyspieszone zużycie listwy wtryskowej i reduktora. Zaglądajmy więc do instrukcji


Wyjazd za granicę


W czasie podróży za granicę trzeba pamiętać o zabraniu ze sobą specjalnych przejściówek do tankowania, np. w Niemczech, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii i krajach Skandynawskich, gdzie wlewy mają inną średnicę.


Czy to się opłaca?


Jeśli już zdecydujemy się na instalację gazową, sprawdźmy czy będzie to operacją opłacalna finansowo. Należy obliczyć koszt benzyny zużywanej w ciągu roku oraz koszt gazu gdybyśmy przejechali taka samą liczbę kilometrów (uwaga, zużycie gazu w litrach jest wyższe o ok. 10-15 proc. niż benzyny). Różnica jest naszym "zyskiem" który trzeba teraz porównać z ceną instalacji gazowej - po podzieleniu kosztu instalacji przez "zysk", otrzymamy liczbę miesięcy jaką będzie trwało zwracanie się wydatku na instalację. To najprostszy sposób kalkulacji, bo trzeba też pamiętać o wyższych kosztach eksploatacji samochodu na gaz - droższy jest przegląd techniczny a do wymiany jest dodatkowy filtr gazu


Przyszłość to CNG?


Czy zatem coraz więcej aut będzie wyposażanych w instalacje LPG? Niekoniecznie, bo propan-butanowi rośnie konkurencja - CNG czyli sprężony gaz ziemny, taki jaki mamy w sieciach gazowych. Jest on jeszcze tańszy niż LPG - litr kosztuje ok. 1,7 zł. To produkt całkowicie naturalny, występujący w przyrodzie w dużych ilościach - znane zasoby szacowane są na 100 lat. Niestety, w Polsce jest za mało stacji napełniania - niecałe 20 w całym kraju, a instalacja dość droga - kosztuje ok. 5-6 tys zł. Do pokonania są jeszcze bariery technologiczne - aby zatankować odpowiednią ilość gazu trzeba go silnie sprężyć, co długo trwa i wymaga mocnych, a tym samym ciężkich zbiorników.