W przypadku użytkowania samochodów z instalacją zasilania LPG bardzo przydatna jest znajomość podstawowych zasad jej działania.
Mimo iż są na rynku producenci samochodów wyposażonych fabrycznie w instalację LPG, większość z nas montuje instalację LPG w samochodach, które dotychczas zasilane były benzyną.
Dlatego mamy w nich dwa zbiorniki paliwa, jeden zabudowany fabrycznie, przeznaczony do magazynowania benzyny i drugi, w którym magazynowane jest paliwo gazowe. Mimo iż w głównej mierze pojazd będzie eksploatowany na paliwie gazowym należy pamiętać o tym, że zbiornik paliwa podstawowego, czyli benzyny, powinien być stale wypełniony (do około połowy swej pojemności). Pozwoli nam to na wyeliminowanie problemu szybkiego zużycia elektrycznej pompy zasilającej oraz wtryskiwaczy i w konsekwencji do utraty gwarancji na eksploatowaną instalację zasilającą paliwem gazowym jak i utratę gwarancji na samochód.

ZBIORNIK LPG - jest to zbiornik w którym przechowywane jest paliwo do zasilania pojazdu w formie płynnej (cieczy). Najczęściej montowany w bagażniku pojazdu występuje w czterech głównych typach:

  • Cylindryczna
  • Toroidalna wewnętrzna
  • Toroidalna zewnętrzna
  • Toroidalna stojąca

WIELOZAWÓR - jest to złożony z różnych podzespołów zawór który odpowiada za tankowanie paliwa do zbiornika, ograniczenie ilości tankowanego paliwa do 80% objętości butli, otwierania i zamykania zaworu podawania paliwa na przód pojazdu, upuszczenia ciśnienia w razie przekroczenia granicy krytycznej 11 barów w butli, wskazania ilości paliwa znajdującego się w zbiorniku.

ELEKTROZAWÓR - znajduje się z przodu pojazdu, może występować oddzielnie lub w formie zintegrowanej z reduktorem, otwiera przepływ gazu do reduktora w momencie przejścia pojazdu na zasilanie LPG i zamyka go po wyłączeniu silnika lub przejściu na zasilanie benzyną. Posiada wymienny filtr fazy ciekłej który należy wymieniać co 10 000 km lub raz na rok.

REDUKTOR - inaczej parownik. Jest to urządzenie które wpięte w krótki obieg płynu chłodzącego pojazdu nagrzewa się i umożliwia tym samym przekształcenie płynnej mieszanki propan-butanu w fazę gazową, która następnie podawana jest do kolektora dolotowego samochodu. W zależności od pojemności oraz mocy silnika należy dobrać reduktor o odpowiedniej wydajności. Na parowniku następuje również redukcja ciśnienia paliwa do ciśnienia równego mniej więcej atmosferycznemu.

FILTR FAZY LOTNEJ - (IV generacja) znajduje się pomiędzy reduktorem, a listwą wtryskową i ma za zadanie filtrować paliwo w fazie gazowej ze wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Należy go wymieniać co 10 000 km lub raz na rok.

LISTWA WTRYSKOWA - (IV generacja) jest to zespół cewek które pod wpływem impulsów z jednostki sterującej lpg otwierają się i zamykają dawkując odpowiednie ilości lpg do kolektora ssącego.

MIKSER - (I i II generacja) jest to element instalacji gazowej umieszczony nad przepustnicą pojazdu, który miesza paliwo lpg z powietrzem zapewniając odpowiednią mieszankę do spalenia w cylindrze silnika.

KOMPUTER - jest to jednostka sterująca oraz interpretująca dane z komputera benzynowego (na przykład czasy wtrysków, sondy lambda, tps) która steruje dawkowaniem oraz mieszanką paliwa lpg dostarczanego do kolektora.